Yüksek Gerilim Hatları Hakkında Önemli Uyarı

EmreTasan

New member
Katılım
31 Eki 2013
Mesajlar
105
Tepkime puanı
27
Puanları
0
Yaş
49
Konum
Tekirdağ
Selam Arkadaşlar,

Belki bir çoğunuz biliyorsunuz ama yinede yüksek gerilim hatları hakkında ufak bir uyarıda bulunmak istiyorum. Aracım yaklaşık 1 hafta boyunca hiç çalışmadan evin önünde bekledikten sonra, görev yaptığım şantiyeye gelmek üzere, hareket ettim. Aracımı şirketin açık otoparkına bıraktım ve havaalanına geçtim. 3 gün sonra geri döndüğümde aracımın çalışmadığını ve akünün bittiğini farkettim. Araçta ses sistemi olduğu için bir yerde kaçak olabileceği düşüncesi içerisinde iken, park ettiğim yerin üzerinden yüksek gerilim hattının geçtiğini farkettim.

Enerji nakil hatları üzerinden yüksek voltajlı akım geçişleri olması aracın aküsü ile mıknatıslanma etkisi yarattığı için çok kısa süre içerisinde akünün boşalmasına sebebiyet veriyor. Bu sebeple araçlarınızı uzun süreli parklar esnasında Enerji nakil hatlarının yakınlarına ve altına park etmemeniz konusunda uyarıda bulunmak istedim. sonra benim gibi yol yardımı arayıp aküye sıkışan 70 TL' yi aramak zorunda kalırsınız.:)

Keyifli forumlar.
 

Serkan OĞUZ

New member
Katılım
28 Eki 2013
Mesajlar
1,127
Tepkime puanı
280
Puanları
0
Yaş
44
Çok ilginç ve iyi bir bilgi,40 sene düşünsem aklıma gelmez:) Farkedebilmek bile ayrı bir dikkat gerektiriyor bravo valla.
 

rayen

Super Moderator
Katılım
5 Eki 2011
Mesajlar
3,749
Tepkime puanı
832
Puanları
113
Evet yararlı bilgi olmuş. Teşekkürler.
 

sinan1

New member
Katılım
14 Ara 2012
Mesajlar
183
Tepkime puanı
8
Puanları
0
Enerji nakil hatları ile akünün bitmesi arasındaki bağlantı tahmini olarak mı kuruldu?
yoksa başka deneyenler duyanlar var mı ?

Sanki olay denk gelmiş gibi geldi. Aynı aracı başka yere park etseniz orada da bitebilirdi.

Enerji hattından yüksek gerilim geçiyorsa, akım düşüktür. bunun magnetik alanı zayıf olur .
yani akünün bitmesini gerektirecek durum olmaz.
Sokaktaki elektrik şebekesinin altına park etmek ile aynı gibi.

Tabi ne kadar düşük? Akünün bitmesini sağlayabilecek kadar güçlü mü? bunları ezbere söylemek olmaz.

Bu durumu, başka yaşayan bilen duyan varsa , birden fazla araç için fakrlı mekanlarda denenmiş ise inanırım aksi halde bana göre, alakasızdır.
 

EmreTasan

New member
Katılım
31 Eki 2013
Mesajlar
105
Tepkime puanı
27
Puanları
0
Yaş
49
Konum
Tekirdağ
Enerji nakil hatları ile akünün bitmesi arasındaki bağlantı tahmini olarak mı kuruldu?
yoksa başka deneyenler duyanlar var mı ?

Sanki olay denk gelmiş gibi geldi. Aynı aracı başka yere park etseniz orada da bitebilirdi.

Enerji hattından yüksek gerilim geçiyorsa, akım düşüktür. bunun magnetik alanı zayıf olur .
yani akünün bitmesini gerektirecek durum olmaz.
Sokaktaki elektrik şebekesinin altına park etmek ile aynı gibi.

Tabi ne kadar düşük? Akünün bitmesini sağlayabilecek kadar güçlü mü? bunları ezbere söylemek olmaz.

Bu durumu, başka yaşayan bilen duyan varsa , birden fazla araç için fakrlı mekanlarda denenmiş ise inanırım aksi halde bana göre, alakasızdır.
Konuyu biraz daha detaylandırıp, teknik bilgilere gireyim o zaman;

Yüksek gerilim hatları ve şehir içi iletim hatları olarak bu grubu ikiye ayırmamız gerekir. Yüksek gerilim hatları ise orta gerilim yüksek gerilim ve alçak gerilim olarak bağlantı noktalarına göre ayırım göstermektedir. 34,5 olarak adlandırdığımız orta gerilimler üzerinden 33.000 volt, 154 olarak adlandırdıklarımız dan ise 154.000 volt geçmekte. Sanayi bağlantılarında ise bu rakam 380.000 volta kadar çıkmakta. (Bu voltajda çalışan ve iş güvenliği alınmamış, kesicilerin yanlışlık ile kaptıldığı bir doğalgaz dönüşüm santralinde 40 cm lik bir mesafeden, yetişkin bir insanı kendine çektiğini gözlerimle gördüm.)

Genelllikle şehir merkezlerinden geçen iletim hatları ise yüksek gerilim olarak adlandırılır ve kilovolt olarak taşıyıcıdırlar. Bu iletim hatları güvenlik mesafesi olarak kw üzerine 1cm'dir. yani 34 kw olan bir iletim hattına güvenli yaklaşım mesafesi 34 cm'dir. (bu sadece örnek olarak veriyorum)

Manyetik alan ise daha da kuvvetli oluşur. boş kablolar bile hiç bir bağlantı noktası olmadan indüklenme gerilimi dediğimiz gerilime maruz kalır ve durduğu yerde manyetik alan oluşturur. Düşünün aracınıza ses ve müzik tesisatı yapıldığında neden enerji kabloları ile ses yani data kabloları aynı yerden geçirilmez? manyetik alan yüzünden. ve bu manyetik mıknatıslanma data, ses ve veri kaboları üzerinde kayıp oluşturur ve kulağa hoş gelmeyen sesler oluşturur.

İletim hatları üzerinde kullanılan ve HAWK adını verdiğimiz iletkenler ise ( halk arasında bilinen şekliyle teller) alüminyum çelik'tir. alüminyum çelikler kimyası nedeniyle ve taşıyabileceği enerji yüküyle özel bir üründür. Özellikle durdurucu direklerde porselen izalatörler kullanılmış ise (silikon izalatörler daha az manyetik alan oluşturur) manyetik alan hesaplama katsayıları daha da artar.

Bu direklerin de çelik konstrüksiyon olduğu ve üzerlerinde bir çok ilave ekipmanların olduğu da düşünülür ise, oluşturduğu manyetik alanın etkisi ortada.

yukarıda yazdıklarımın tamamı sadece bilgi amaçlı. sizi yermek yada başka bir amaçla yazılmış açıklamalar değil. Enerji sektöründe çalışan bir mühendis olarak, Bu güne kadar yaklaşık 500 MW rüzgar türbini (18 adet rüzgar türbini santraline tekabül etmekte) devreye alımı ve bakanlık kabülü gerçekleştirdim. Bu konuda iletim ve yüksek gerilim hatlarının manyetik etkisini ezbere konuşmuyorum. Orman arazilerine gelen enerjş nakil hatlarının altında bulunan tüm ağaçlar bile bu ve başka nedenlerden dolayı kesilirler.

Aracımı park ettiğim yerde, işletme körlüğü sebebiyle (iletim hatları, yüksek gerilim hatları, OG, AG gibi ekpmanlara alışkanlık sebebiyle fark edememek) iletim hattını farketmedim. çalıştığım şirketin otoparkında olmasına rağmen. Kaldı ki hayatımın %90'ı şantiyelerde geçiyor. farketseydim zaten park etmezdim. Size inandırıcı gelir ya da gelmez tamamen sizin insiyatifinizde.

Denemesi bedava.

Saygılar.

Not: Sokaktaki elektrik şebekeleri ile iletim hatları farklıdır.
 

ceronimo1978

New member
Katılım
4 Ağu 2011
Mesajlar
716
Tepkime puanı
103
Puanları
0
Yaş
46
Konum
istanbul
Eski fabrikamizin otoparkida yuksek gerilim hattina yakindi. Cogu arac Aku problemi yasamisti. Emre hocam bilgilendirme icin tekrar tesekkur. Bilgi paylastikca guzel
 

c@n

Super Moderator
Katılım
15 May 2011
Mesajlar
9,293
Tepkime puanı
515
Puanları
0
Yaş
46
Konum
Kadıköy
Cok faydali bir bilgi tesekkurler... Ayrica bende yeni birsey ogrendim, bunun icin de tesekkur ederim...

TeamPASAOGLU
 

Serkan OĞUZ

New member
Katılım
28 Eki 2013
Mesajlar
1,127
Tepkime puanı
280
Puanları
0
Yaş
44
Mühendislik böyle birşey,oldum olası mühendislere hayranım:)Kitap gibi yazmışsın.
 

EmreTasan

New member
Katılım
31 Eki 2013
Mesajlar
105
Tepkime puanı
27
Puanları
0
Yaş
49
Konum
Tekirdağ
Okulda bunları öğrenmiyoruz Serkan. Bunlar çalışma hayatının getirdiği şeyler sadece. teşekkür ederim.
 

cihan_solmaz

New member
Katılım
15 Tem 2014
Mesajlar
5
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
35
Cok faydalı bir bilgi teşekür ederim bizimle paylastıgınız için saygılar
 
Üst