Xenon nedir?...

zerogravity

New member
Katılım
31 May 2011
Mesajlar
3,484
Tepkime puanı
73
Puanları
0
Yaş
48
Konum
Istanbul
Alintidir...

HALK ARASINDA TAMAMEN YANLIŞ OLARAK BİLİNEN BAZI BİLGİLERİN DOĞRULARI
Xenon farlar güçlüdür normalden daha fazla enerji harcar o yüzden aracınızın elektrik tesisatı zarar görebilir veya xenon takarsanız akünüzü yada alternatörünüzü daha güçlüsü ile değiştirmeniz gerekir gibi söylentiler tamamen yanlıştır.Aksine xenon sistemi daha az enerji tüketir. Akü ömrünü uzatır ve alternatöre daha az yük bindirir, bu sayede çok azda olsa yakış miktarını azaltır.

Mercek modifiyesi yaparsanız yükseklik ayarı kaybolur bilgiside yanlıştır.Normalde far yüksekliği ayarlandıkça içerideki parlak reflektör kısım hareket eder. Mercek modifiyesindede mercek bu bölüme takıldığı için yükseklik ayarlandıkça mercek yukarı aşağı hareket eder yükseklik ayarı eskisi gibi çalışmayı sürdürür.


Bi-xenon farlarda uzun için ikinci bir xenon ampulu daha olması gerekir. Bu bilgide tamamen yanlıştır.Bixenon farda yukarıda anlatıldığı gibi ışığın karşıya vurmasını ikinci bir ampul değil perdenin hareketi sağlar.

55 watt lık xenonlar daha güçlü ve parlaktır. Bu olay tamamen bir aldatmacadan ibarettir.Aslında bu xenon kitler 55watt enerji tüketerek araca hata verdirmemeyi amaçlamaktadır. Xenon ampulu gene 35 watt gücünde standart şekilde yanar. 55 watt xenon ampulu diye birşey yoktur.


Xenon ampulunun K değeri ne kadar yüksekse o kadar iyi aydınlatır. Bu konuda çoğu kişi tarafından yanlış bilinmektedir. K değeri ışığın rengini, Lümen ise ışığın şiddetini belirler. Xenon ampulunun K değeri ne kadar artarsa ışığın gücüde o kadar düşer. Osram Philips GE gibi markaların tamamının orjinal xenon ampulleri 4300K dır. Aydınlatma seviyesi en yüksek ampullerde onlardır. K değeri dahada yükseldikçe ışığın rengi değişir daha güzel görünebilir fakat ışık şiddeti azalıcaktır. Yaklaşık değerler aşağıdaki tabloda görülebilir.


4300K = 3200 lümen
6000K = 2800 lümen
8000K = 2300 lümen
10000K = 1800 lümen
Aşağıdaki tablo Kelvin değeleri ile renk hakkında bilgi vermektedir.


Xenon far : Işık dağılımının homojen ve kesilme çizgisinin keskin olması için mercekli elipsoidal projektörler (Bkz. : Far yapısı - Dizayn) kullanılır. Az da olsa reflektör tabanlı xenon far kullanan üreticiler de bulunmaktadır.

Çok güçlü bilgisayar ve özel yazılımlarla dizayn edilen projektör, gün ışığına yakın renkte ışık verebilen xenon ampulün optiğinden yasal düzenlemelerle belirlenen ışık dağılımını elde edebilmek için optimize edilir.

Günümüzde sayısı gittikçe azalan sadece kısa far olarak kullanılan tek işlevli xenon farlarda (xenon ampulün uzun ısınma süresi nedeni ile) ayrıca halojen uzun far reflektörü ve ampulü kullanılmaktadır.

Bi-xenon far : Çift işlevi olan bu far, hem kısa hem de uzun far ışığını aynı elipsoidal projektörden üretebilmektedir.

Yasal düzenlemelere uygun kısa ve uzun far ışık dağılımının elde edilebilmesi için projektör yüzeyinde performansa yönelik iyileştirmeler yapılmış ve daha büyük çapta mercek kullanılmıştır.

Elipsodial projektör ile mercek arasında bulunan hareketli siper küçük bir motor ile yukarı-aşağı hareket ettirilerek ışık dağılımı değiştirilir, kısa+uzun far geçişi sağlanır. Elektromotor ve siper en az 50.000 defa sorunsuz çalışabilecek yapıda üretilmektedir.

Gelişen teknoloji sayesinde ateşleyici entegre edilmiş xenon ampul ve balast kullanılan bi-xenon farlar çok daha kısa sürede tam performans gösterebilmektedir. Far dizaynına veya üreticinin tercihine göre uzun far yakıldığında veya sellektör yapıldığında ek olarak halojen uzun farlar da bi-xenon ile birlikte çalışabilmektedir.

Xenon ampul : Ampulün içine özel bazı metalik gazlar doldurulmuştur. İçinde bulunan iki elektrotun arasında sıçrayan ark ile ışık elde edilir.

Halojen ampullerden 5 kat fazla (~3000 saat) ömüre sahip olan xenon ampulü, halojen ampullerden 2,5 kat fazla (~3200 lümen) ışık verebilmektedir.

İlk çalışma gerilimi yaklaşık 23.000 volt olan ampulün tam performansına ulaşabilmesi için bir kaç sn. ısınması gerekmektedir.

Geliştirilen D1, D3 serisi xenon ampullerde 1000 volt ile çalışan ateşleyici entegre edilmiştir. Ateşleyici en az 100.000 defa sorunsuz çalışabilecek yapıda üretilmekte, balastı koruyan özel devresi ve yüksek gerilimi içinde barındıran yapısıyla güvenliği artırmakta, kapasitör kullanımı ile ampul daha kısa sürede tam performans göstermektedir.

Çevre dostu D3 ve D4 serisi ampuller ise civa kullanılmadan üretilmektedir. D1, D2, D3 ve D4 serisi ampuller değişen güç gereksinimleri ve soket yapıları nedeniyle özel balastlarıyla kullanılabilirler.

Xenon farlı araçlarda genellikle OEM üreticilerinin 4150 K civarında renk ısısına sahip aşağıdaki standart xenon ampulleri kullanılmaktadır.

Balast : Xenon ampulün elektriksel gücünü sağlar.

Hava koşullarına ve -40°C ile +105°C arası ortam ısısına dayanıklıdır. Entegre koruyucu devreler içeren kaliteli balastların 3000 saat kadar ömrü vardır.

D2 serisi xenon ampullerle kullanılan 3. jenerasyon balastlarda entegre edilmiş ateşleyici ampulün ısınma gerilimini sağlar. Geliştirilen 4. ve 5. jenerasyon balastlarda entegre ateşleyici bulunmamaktadır. D1 ve D3 serisi ampullerde ateşleyicinin entegre edilmesi sayesinde kabloyla aktarılan gerilim 1000 volta kadar düşürülmüş, balast boyutunun küçültülmesi de mümkün olmuştur.

Dinamik seviye ayarlama sistemi : Aracın ani hızlanması, yavaşlaması ya da yük durumuna göre farların yüksekliğinin ayarlanmasını sağlayan bu sistemle karşıdan gelen trafiğin ışıktan rahatsız olması engellenmiştir.

Xenon far bulunan otomobillerde dinamik seviye ayarlama sistemi bulunması 1998 yılında zorunlu hale getirilmiştir.

Seviye sensörü : Otomobilin ön ve arka akslarında bulunan sensörler aracın eğimindeki değişiklikleri algılar ve değişimleri kontrol ünitesine aktarırlar. Kontrol ünitesi topladığı bu bilgilerin doğrultusunda seviye motorunu yönetir.

Seviye motoru : Farın yükseklik seviyesinin ayarlanması için farın arkasına monte edilmiş küçük elektromotorlar kullanılır ve kontrol ünitesi tarafından yönetilir.

Motorun piminin ileri-geri hareketi ile far içindeki projektör aşağı-yukarı yönlendirilmektedir. Bu motorlar ani fren ya da hızlanmalarda ışığın yükseklik seviyesinin bozulmaması için çok hızlı tepki verebilmektedir.

Halojen ve xenon farların geometrileri birbirinden çok farklıdır. Xenon kit veya xenon ampul takılarak sadece ışık kaynağı değiştirildiğinde optik dizayndan kaynaklanan uyuşmazlıklar oluştuğundan, aşırı parlak veya düzensiz ışık dağılımı yüzünden önde giden sürücü veya karşıdan gelen sürücüler zor durumda kalmaktadırlar.

Bilinçli bir yöntemle farınızı xenona kaliteli bir şekilde dönüştürmek istiyorsanız bu modifiye kolay ve ucuz olmayacaktır.

Önce otomobilinizdeki far tipini belirleyin. Bundan yola çıkarak otomobilinizin orjinal veya 3. parti xenon farının bulunup bulunmadığını araştırın. Aracınızın orjinal (oem)xenon far seçeneği varsa öncelikle bunu uygulamaya çalışın, projektör montajının zorlukları, kitlerle ilgili yaşanan kalite ve dağılım problemleri yerine orjinal xenon fara ödediğiniz yüksek bedelin karşılığını mutlaka alırsınız.

Far tipinin belirlenmesi : Kullandığınız far tipi yapacağınız xenon modifikasyonunun yönünü belirler.

Parabolic (desenli camlı) : Çoğunlukla çift filamanlı (kısa+uzun) H4 ampul kullanan bu eski tip farlarda yine aynı işlevin sağlıklı olarak kullanılabilmesi gerekir.

Bu tip farları xenon'a dönüştürmeye çalıştığınızda uzun far ve sellektör özelliğini kaybedebilirsiniz, ayrıca ışık dağılımı da düzensizleşir.

Bu farlar için satılmakta olan H4/Hylo/Bi-xenon kitler, kısa+uzun far işlevini ileri-geri hareket edebilen ampul ile sağlamakta ancak yine de çok başarılı sonuçlar vermemektedir.

Otomobilinize uygun orjinal veya 3. parti free form (şeffaf camlı) ya da elipsoidal (mercekli) far ürünü varsa öncelikle bunu kullanarak xenon'a dönüştürmeniz çok daha kaliteli sonuçlar verecektir.

Free form (şeffaf camlı) tek reflektörlü : Çoğunlukla çift filamanlı (kısa+uzun) H4 ampul kullanan bu farlarda yine aynı işlevin sağlıklı olarak kullanılabilmesi gerekir.

Bu tip farları xenon'a dönüştürmeye çalıştığınızda uzun far ve sellektör özelliğini kaybedebilirsiniz, ayrıca ışık dağılımı da düzensizleşir.

Bu farlar için satılmakta olan H4/Hylo/Bi-xenon kitler, kısa+uzun far işlevini ileri-geri hareket edebilen ampul ya da eklenen ikinci bir ampul ile sağlamakta ancak yine de çok başarılı sonuçlar vermemektedir.

Otomobilinize uygun orjinal veya 3. parti çift reflektörlü free form (şeffaf camlı) ya da elipsoidal (mercekli) far ürünü varsa öncelikle bunu kullanarak xenon'a dönüştürmeniz çok daha kaliteli sonuçlar verecektir.

Free form (şeffaf camlı) çift reflektörlü : Bu tip farlar xenon'a dönüştürülmeye çalışıldığında aşırı parlaklık, göz kamaşması, düzensiz ışık dağılımı gibi sorunlar ciddi boyutlarda oluşmaktadır.

Elipsoidal (mercekli) : Bu tip farlar xenon'a dönüştürülmeye çalışıldığında mercekli olması nedeniyle aşırı parlaklık, göz kamaşması, düzensiz ışık dağılımı gibi sorunlar ciddi boyutlarda oluşmamaktadır.
 
Üst