Otomotiv tarihinde kara bir leke

akenatons

New member
Katılım
14 May 2012
Mesajlar
364
Tepkime puanı
57
Puanları
0
Yaş
43
Arkadaşlar fren arızası sebebiyle yazılan konu başlığını görünce okuduğum bir bilgiyi sizlerle paylaşmak istedim.

Biliyorsunuz bazı markalar araçlarındaki sorunlarla ilgili olarak arabaları geri çağırır ve ücretsiz olarak sorunu giderir. Altta alıntı yaptığım yazı Ford Pinto modelinde yaşanan bir sorunun fayda / maliyet açısından nasıl konumlandırıldığını ve insan hayatının nasıl hiçe sayıldığını anlatan ibretlik bir olaydır. Okumanızı tavsiye ederim.

__________________________________________________________________________________________________________________


Ford pinto amerikan otomobil endüstrisi için çok önemli bir otomobildir. Ford'un ilk nesil volkswagen golf'e cevabıdır. zamanında otomobillerin geliştirme süreçleri 4 yıl civarindayken 2 yıldan biraz daha uzun bir zamanda geliştirilip piyasaya sürülmüştür.

Bu acele arasinda ölümcül bir hata yapan ford mühendisleri, aracın benzin deposunu bagajın hemen altına egsozun yanına konumlandırmışlardır.1960'larda üretilen bu otomobillerin yakıt tanklarının patlamaya eğimli oldukları anlaşılmıştı.Şirket, bu arıza nedeniyle oluşabilecek kazalar sonucunca ödenecek tazminat ile otomobillerin yeniden tasarımının maliyeti arasında bir karşılaştırma yapmış,sonuçta, tazminat ödemenin daha az külfetli olduğuna karar verilmişti.Ürün geliştirmede güvenlik ve güvenirlik ilk sırada yer almadığı için araç piyasaya sürüldü.Bir taraftan da tank konstrüksiyonu içim fayda-maliyet çalışması sürüyordu.Bu sırada 180 ölü,180 yaralı ve 2100 yanmış araba ile toplam 49.5 milyon$ lık bir maliyetin altına girilmişti.Bu tip bir hatanın ortadan kaldırılması için 11$ lık maliyet hesaplanmıştı.Bu tüm arabalra yansıtıldığında 137 milyon$ lık bir meblağa ulaşıyordu.

1978 yılında bu hatadan kaynaklanan bir kaza için açılan bir davada Ford firması 128 milyon$ lık bir tazminat öedemeye mahkum edildi.Aynı yıl verilen bir diğer kararla,1.5 milyon Ford Pinto firma tarafından piyasadan toplandı.Bu miktar yıllık maliyetin 3 katı civarındaydı.

(Mitcham-Duval,Engineering Ethichs,2000)
 

alperenkaracahan

New member
Katılım
30 Nis 2012
Mesajlar
125
Tepkime puanı
15
Puanları
0
Yaş
42
Konum
istanbul anadolu
Arkadaşlar fren arızası sebebiyle yazılan konu başlığını görünce okuduğum bir bilgiyi sizlerle paylaşmak istedim.

Biliyorsunuz bazı markalar araçlarındaki sorunlarla ilgili olarak arabaları geri çağırır ve ücretsiz olarak sorunu giderir. Altta alıntı yaptığım yazı Ford Pinto modelinde yaşanan bir sorunun fayda / maliyet açısından nasıl konumlandırıldığını ve insan hayatının nasıl hiçe sayıldığını anlatan ibretlik bir olaydır. Okumanızı tavsiye ederim.

__________________________________________________________________________________________________________________


Ford pinto amerikan otomobil endüstrisi için çok önemli bir otomobildir. Ford'un ilk nesil volkswagen golf'e cevabıdır. zamanında otomobillerin geliştirme süreçleri 4 yıl civarindayken 2 yıldan biraz daha uzun bir zamanda geliştirilip piyasaya sürülmüştür.

Bu acele arasinda ölümcül bir hata yapan ford mühendisleri, aracın benzin deposunu bagajın hemen altına egsozun yanına konumlandırmışlardır.1960'larda üretilen bu otomobillerin yakıt tanklarının patlamaya eğimli oldukları anlaşılmıştı.Şirket, bu arıza nedeniyle oluşabilecek kazalar sonucunca ödenecek tazminat ile otomobillerin yeniden tasarımının maliyeti arasında bir karşılaştırma yapmış,sonuçta, tazminat ödemenin daha az külfetli olduğuna karar verilmişti.Ürün geliştirmede güvenlik ve güvenirlik ilk sırada yer almadığı için araç piyasaya sürüldü.Bir taraftan da tank konstrüksiyonu içim fayda-maliyet çalışması sürüyordu.Bu sırada 180 ölü,180 yaralı ve 2100 yanmış araba ile toplam 49.5 milyon$ lık bir maliyetin altına girilmişti.Bu tip bir hatanın ortadan kaldırılması için 11$ lık maliyet hesaplanmıştı.Bu tüm arabalra yansıtıldığında 137 milyon$ lık bir meblağa ulaşıyordu.

1978 yılında bu hatadan kaynaklanan bir kaza için açılan bir davada Ford firması 128 milyon$ lık bir tazminat öedemeye mahkum edildi.Aynı yıl verilen bir diğer kararla,1.5 milyon Ford Pinto firma tarafından piyasadan toplandı.Bu miktar yıllık maliyetin 3 katı civarındaydı.

(Mitcham-Duval,Engineering Ethichs,2000)
maalesef kapital bi dünya insan hayatı çok ucuz fren konusunda hiç bir sıkıntı yaşamadım bugün bursa ya gittim geldim dün okuduklarımdan sonra biraz şüphe vardı ama hiç bir sıkıntı yaşamadım aracım eski kasa
 
Üst